dissabte, 30 de novembre del 2013

No cal anar massa lluny per descobrir perles

Amb aquest fred sembla que no toca parlar de vacances d'estiu, però ja he explicat que tinc un gap pendent d'omplir i posaré aquí la falca.
Roques de Benet
Aquest estiu vaig anar a conèixer la zona de Els Ports. No havia coincidit mai res que m'hi fes acostar, tot i que n'havia sentit parlar força bé. La parada i fonda va ser entre Horta de Sant Joan i Arnes, de camping en un bungalow de fusta. El paisatge matinal que ens donava el bon dia era la imatge de les Roques de Benet.  I d'allà partíem a descobrir aquell racó de món: pel matí excursioneta que portava inclòs el bany en alguna de les diverses modalitats que el terreny ofereix: "olles", assuts, tolls, ... i per la tarda un beure en algun dels pobles del voltant. Una zona amb molts i diferents encants que la fan digna de recomanació.

Els tolls dels Estrets
Dos dels tolls
Les Olles del Baubo són unes depressións dels terreny que queden cobertes d'aigua del riu Canaletes quan travessa uns bancs de roca formant espectaculars engorjats juntament amb les basses d'aigua que queden a diferent nivell.
L'Assut de Lledó és una mena de llac artificial format per una paret que fa de presa al riu Algars.
L'excursió que es pot fer per la senda de Els Estrets és d'una gran bellesa. El riu obre pas a un bonic congost de roca conglomerada amb cingles a la dreta i a l'esquerra, i a la llera s'hi formen diferents piscines naturals, (a aquestes els hi diuen tolls) amb una aigua totalment cristal·lina que malgrat a la temperatura que es troba (gelada) no pots evitar el capbussar-t'hi. Un dels tolls té nom propi, el Toll Blau pel color espectacular que reflexa la seva aigua. 
En la senda que circula paral·lela al riu i els seus tolls es troba la Mola dels Viarnets, on està prohibida l'escalada per la presència de voltors. Força interessant aquesta "presència".
Una altra capbussada espectacular és la que es pot fer en el Toll de Vidre, racó d'una bellesa exquisita, d'aquells que et fan pensar que la natura és un espectacle. Sense paraules, gaudiu de les imatges.

Toll de vidre
Toll de vidre





7 comentaris:

  1. Hi vaig estar deu fer un parell d'anys, en vam instal·lar a Horta de Sant Joan, però només per un cap de setmana de tres dies. Em va semblar poc... hi haurem de tornar.

    Era hivern i no vam poder gaudir del tot dels tolls, preciosos...

    ResponElimina
  2. M'has recordat que fa uns anys vaig anar a fer una ruta excursionista integral pels Ports. Sobre la base de la coneguda ruta dels Estels del Sud, nosaltres vam fer alguna variant, i ens vam passar 4 dies caminant pels Ports. Una de les millores experiències excursionistes de la meva vida. Fent bivac, dormint en cabanes de pastors, al magnífic poble de Paüls... uns dies inoblidables que, com pertocava, van acabar en diversos banys en els diferents tolls i gorgs que vam anar trobant!

    Són, sens dubte, els Pirineus del sud!

    ResponElimina
  3. Conec molt bé la zona, hi vaig treballar tot un any i em vaig encandilar de pobles com Cretes, Vall de Roures, Besseit i tota la zona dels ports que tenen uns paratges fantàstics. Una terra encara autèntica.

    ResponElimina
  4. ui ara m'has venir records d'una bona pila d'anys més de deu...jo m'hi vaig banyar en d'aquests magnífics paratges naturals!!! i amb cabres enfilades a les muntanyes vaja que es veien cabres ....
    bon diumenge!

    ResponElimina
  5. Preciosa tota aquesta zona, ja fa temps, vaig estar-hi una setmana anant amunt i avall...Amb el fred que fa,va bé mirar aquestes imatges tan estiuenques...
    Petonets i bon diumenge.

    ResponElimina
  6. Aquest estiu passat també m'hi vaig deixar caure jo per allà vaig. Va ser una ruta de senderisme força dura, barrancs amunt i avall, i no vam veure racons tan espectaculars com els que ens mostres a les imatges. Val la pena passejar-se per allà, però com dius tu, a l'estiu, que ara és veure les imatges dels banyistes i m'entra una esgarrifança!

    ResponElimina
  7. no se si es la millor època per posar fotos de gent banyant-se al riu ara...

    ResponElimina